A legjobb evezős gyakorlatok- 2. rész

 A legjobb evezős gyakorlatok: Korlátozó technikai elemek kezelése a Cal Crew Mike Tetijével

Beszéljen az ember az egykori amerikai olimpiai evezős edző és jelenlegi californiai vezetőedző Mike Tetivel gyakorlatokról és rájön, hogy az egész arról szól, hogy egyedi problémákat közelítünk meg módszeresen. „Ahelyett, hogy azt mondanám melyek a kedvenc gyakorlataim, inkább arról van szó, hogy mit gondolok korlátozó technikai elemnek egy adott csoportnál.” – magyarázza. „Tehát csinálunk egy sor gyakorlatot, ami segít kiküszöbölni az adott problémát. Én ezt a megközelítést választom.”
Folytatja: „Mindazonáltal egyedi problémákra vannak bizonyos gyakorlatok, melyeket igazán hasznosnak gondolok. Ezeket nevezhetjük kedvenceknek (kontextuson belül).”
Minél gyorsabb a hajóosztály, annál inkább a vízfogás és a csapás eleje lesz a legfontosabb.  Ha a csapás elején szeretnénk dolgozni, van néhány ilyen kedvenc melyeket Teti gyakran alkalmaz a csapatainál.

1. Megállás palánknál
A megállások úgy általában, a felkészültség fontosságát emelik ki. És ezért használ Teti rendszeresen megállásos gyakorlatokat. „Minél többet figyelem a sportokat, annál inkább úgy érzem, hogy minden a felkészültségről szól.” – magyarázza Teti. „Teniszben mit csinálsz? Felkészülsz, aztán elütöd a labdát. Rákészülünk, aztán ütjük el. Kosárlabdában, ha tempódobást készülsz csinálni, szembeállsz a kosárral és előkészíted a lábaid mielőtt felugranál. Ugyanez evezésnél – a testednek hamar készen kell állnia, hogy hatékonyan foghass vizet.”
A palánknál való megállás (lenyomás palánkra – a szerk.) plusz nehézségi fokozatot ad a sima ráhajlásnál megálláshoz. „Sokat alkalmazom a palánknál megállást, – mondja Teti – és ez azért van, mert amikor a kormányos azt mondja „mehet”, a tollak közvetlenül a vízhez ereszkednek. Egyaránt segít a törzs helyzetének előkészítésében és a helyes lapátvezetésben a vízfogás előtt.” Különböző módokon is lehet további nüanszokat adni a gyakorlathoz – lehet hatosával, vagy nyolcasával csinálni, forgatással, vagy álló tollal, és a megállást át lehet alakítani egy villámgyors lenyomássá is, hogy folyamatossá tegyük.

2. Megállás a csapásvégénél
Ha hátul vagy, jellemzően mindig úgy érzed le vagy maradva, amikor pedig elöl úgy érzed siettetnek és mindenki előtted van. Ennek pedig van értelme, mert akik farhoz közel ülnek tudják meddig mennek, az orrnál ülőknek pedig le kell követni. Úgyhogy általában az történik, hogy sok csapatnak gondot okoz a csapás befejezése – nem húzzák végig a csapást – mert kicsit sietősek a csapásvégétől.”
Hozzáteszi: „Mikor kijártunk Harryvel (Parker) évekkel ezelőtt mindig csináltak megállást a csapásvégénél, és rendben, ezt sokan nem szeretik, de még ha csak egy pillanatnyi megtorpanás is, megadja azt a kevés türelmet, hogy befejezzük a csapást.” Segít az időzítésben is. „Tájékozódási pontot ad” – mondja. Egy másik gyakorlat amit Teti használ, hogy a csapásvégén dolgozzon, az az álló tollal evezés.

3. Vízfogáshoz előremenetel és „Rusty-k”
További két módja, ahogy Teti szeret a felkészüléssel és a vízfogás pozicionálásával foglalkozni a találóan elnevezett „vízfogáshoz előremenetel” és a „Rusty-k” (lényegében a „tortaszeletelés” gyakorlat megállásokkal megtoldva a csapásvégénél és ráhajlásnál). Az alábbi videóban megnézetjük, ahogy Bryan Volpenhein és Kris Korzeniowsky válogatott egységeket edz ezekkel a gyakorlatokkal.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=240&v=l4ez-QJ2D_M

4. Csapás és kocsi részletek
Egy másik Teti egységeinél gyakran alkalmazott gyakorlat a kocsizás szétbontása, vagy az egész csapásé, külön részletekre folyamatos evezés közben. Esetleg ráhajlással megyünk, aztán egész kocsival, vagy fél kocsival aztán egésszel, vagy negyed kocsival majd egésszel. Gyorsabban történnek a dolgok, így kényszerít, hogy készülj fel idejekorán és futása közben vedd föl a hajót – a hajó sebességével együttmenve” – mondja Teti.
https://www.youtube.com/watch?v=rUBA4x6h168
De még egyszer, a gyakorlat lényege nem az, hogy jók legyünk a gyakorlatok végzésében, hanem hogy a változásokat beépítsük. „Bármilyen gyakorlatot végzünk, megcsináljuk a feladatot és hogy teszteljük működik-e, folyamatossal megyünk, majd adunk hozzá egy kis nyomatékot.” Időnként Teti nyomatékot és tempót ad hozzá, mint a lenti videóban.
https://www.youtube.com/watch?v=-5XGs-DZbac
Ha a technika szétesik, folytatni kell a munkát – ha nem, a gyakorlat kiváltotta a kívánt hatást. „Így például lehet, hogy negyed kocsival megyek, egész kocsival, aztán keményen. Azt tapasztaljuk – , hogy egyszerűen rugalmasabbnak érezzük magad. Mindig mondom, hogy az előregurulás a vízfogással ér véget – a vízfogás az előregurulás része, nem az áthúzásé. Úgyhogy ennek a gyakorlatnak a végzése azt hiszem jó módja annak, hogy hangsúlyozzuk a vízfogás és az áthúzás szétválasztását.”

Nagyon köszönjük Mike-nak hogy rászánta az időt és hajlandó volt feltárni az edzői kézikönyvet okulásunkra! Ez a második a Legjobb evezős gyakorlatok sorozatunkban, a múlt heti Kevin Sauer tippeket követően. Megint csak, ha tetszik a további edzői cikkek ötlete, és a szakma mestereinek elképzelései, kérjük tudassa velünk, és ossza meg a szeretetet – együtt előremozdíthatjuk a sportágat.

Írta: Bryan Kitch
Forrás: http://www.rowingrelated.com/2015/03/best-rowing-drills-addressing-limiting.html
Fordította: Preil Róbert

Hír kategóriák: